*Film Noir- Tadından Yenmez Femme Fatale...


Film Noir'in en belirgin unsurlarından biri kadın... Film Noir filmlerinde kullanılan kadın, kadının aksesuarları ve nasıl sembolize edildiği ayrı bir konu olduğundan bu bölüm sadece femme fatale üzerine yazılmıştır.

Filmlerde alışkın olduğumuz birbirini çok seven iki kişinin mutlu beraberliğinin ardından görkemli nikah töreni ve bidi bidi çocuklarla biten mutlu sonlu filmleri unutun! Yuvayı dişi kuş yapar örneği Kara Film için geçerli değildir aksine yuvayı feci şekilde bozar hatta esas adamı da dağıtır beraberinde.
 
femmefatale1.jpgOrtaya çıkışından itibaren gerek toplumu kötü yönde etkilediği gerekse insanları bunalıma sürüklediği iddia edildiğinden sürekli eleştirilen Kara Film, kadın konusuyla da fazlasıyla topa tutuldu başlarda. Çünkü 1930-1940 arası yıllarda ailenin önemini insanlara benimsetmek için sürekli huzurlu, güvenli, mutlu aile tablolu filmler çekiliyordu.(The Wizard of Oz- It's a Wonderful Life gibi filmler) Geleneksel çekirdek aile yapısını özendirmek ve insanın asıl mutluluğu evde karısıyla kocasıyla bebesiyle yakalaması gerektiğini vurgulamak için halkın kafasını kurcalayacak yapımlar hoş görülmüyordu. Ancak II. Dünya Savaşı sonrasında yaşanan kaosun getirdiği toplumsal huzursuzluk sinemaya da yansıdı ve yapımcılar klasik fikirlerden uzak, kurcalanmaması gereken yasaklı konulara değinmeye başladılar. Bu sebeple insanlar aile kavramını daha çok sorgular oldu. Koşulsuz kabullenmeleri bir kenara bırakıp aile içindeki nedenlerin nasılların cevabını arar oldular. Kadınlar/Erkekler ne ister, aşk mı para mı, evlilik nedir, aile olmak şart mıdır gibi cevabı asla tam olarak verilememiş felsefik döngüler o yıllarda düşmüş olsa gerek akıllara. (The Maltese Falcon- 1941, Touch of Evil-1958 gibi filmler)

Tüm kara filmlerde ortalarda gözüken mutlak kötü kalpli bir kadın vardır, iyi olarak nitelendirilebilecek herhangi bir özelliği bulunmayan bu kadın filmin başlarında gerek sinsice gerek de alenen şirretliklerine başlar ardından esas adamı ya öldürürcesine aşık eder kendine, ya sevgilisine öldürtür ya da bizzat kendi öldürür. İzleyici kara filmdeki kadın karakterinden hoşlanmaz, kadının şirretliklerini gördükçe zavallı esas adamımıza daha da bir merhamet duyar. "Şimdi bu adam ne yapsa yeridir" gibi bir tolerans gösterir.Nedir femme fatale, kimdir bu geçimsiz kadın?

Femme fatale adından da anlaşılacağı gibi bir Fransız deyimi olup Türkçe'mize fettan kadın diye çevrilmesi de makbuldur. Aslında her kadında bir miktar bulunan fettanlık, film noir kadınlarında had safhadadır. Estetik açıdan her anlamda cazip görünen kadın, kara filmlerde ayrı bir anlam taşır, filmin başından itibaren nihai sahnesine kadar büyük rol oynar.

femmefatale2.jpg

Karakteristik özelliklerini şöyle sıralayalım;

- Genelde ölüme sebebiyet veren her tür şeytani huyu bulunur.
- Fazlasıyla hırslıdır, parayı çok sever, ezici bir cazibesi vardır.
- Timsah gözyaşları döker ancak kimsenin göz yaşına bakmaz.
- Ortamda bulunan cici bici uslu dişileri yolunda engel olarak gördüğünden değil sıkıcı olduklarından öldürür. Yani femme fatale karakteri filmde kendi halinde uslu puslu kadını da öldürüyorsa bu o zavallıyı kendine rakip gördüğünden değildir. Çekil ayağımın altından tavırlarıyla öldürür onları.
-Güçlü erkekler tipi değildir, genellikle sevgili/koca olarak kendine "doğuştan kaybetmiş" karakterleri seçer. Mutlu, kendine güvenen erkeklerle sadece işbirliği yapar.
-Kendini sevdirmekten öte kendine tutkuyla bağlatan bu kadın, kendisi yüzünden iki erkeğin birbirine girmesine bayılır. Zavallı esas adam "Bırak layn o kızı" diye tüm masumiyetiyle kavgaya dalarken, fettan kadınımız da arkada şuh kahkahalar atar.
-Psikolojik açıdan geleneksel aile kavramı düşünüldüğünde femme fatale aslında zamanında ezilmiş kadın kaderini yaşarken sonradan bağımsızlığını ele alıp kimseye pabuç bırakmayan geçimsiz, entrikacı hale gelmiştir. Yani filmdeki kadın karakteri derinlemesine incelendiğinde genellikle görülürki femme fatale geçmişinde babası tarafından ezilen, ayrıldığı eşinden şiddet gören, bir takım maddi manevi baskılarla darbe görmüş kişilerden biridir. Sonradan da bitmek tükenmek bilmeyen intikam hırsıyla yaşıyor gibidir.
-İşine geldiğinde cilveli ve oynak biri gibi görünse de aslında son derece hissiz ve ilgisizdir. Donuk kadın sıfatı femme fatale için uygundur ancak öfkesi onu yerinde durmayan biri gibi gösterir.

Fiziksel özellikleri ve aksesuarları;

-Esmer ya da sarışın genellemesi yanlış olur saç rengi değişkendir. Saçı siyahsa peruk da olabilir ya da kamuflaj için de saçını siyaha ya da sarıya boyatmıştır. Kahverengi gibi yumuşak ara tonlar kullanılmaz. Uzun siyah elbisesine siyah saç çok yakışır. Uzun boylu ve dolayısıyla uzun bacaklıdır. Sarışın hatunlar da görülür ancak filmde sarı saçlı bir femme fatale görülürse bunun amacı masumiyetle kandırmak ya da kurbanına sarışın aptal imajı vermek içindir. Ama özünde sarışınsa da aptal değildir.
-Cinselliği de ayrı bir silah olarak kullandığından vücut düzgündür, bakımlıdır.
-İç çamaşırı olarak siyah dantelalı olanlardan ve jartiyer kullanırlar.
-Abartılı büyük siyah şapkaları, siyah camlı gözlükleri ve upuzun siyah çizmeleri çok sever. (Çizmelerin topukları ince ve sapladığında kafa delecek cinstentir)
-Kırmızı renge bayılırlar, özellikle rujları ve ojeleri kırmızı olur. Kırmızı rengin anlamı kadının seksiliğini vurgulamanın yanısıra ellerine ve dudaklarına ayrı bir dikkat çekmektir. Çünkü yalan ve entrikalarıyla dudaklarını çok fazla hareket ettiren bu kadının aynı zamanda elleri de ayrı bir sembolik unsurdur. Sinirlendiğinde tokat attığı görülür, itiş kakış sahnelerinde elini kaldırmaktan çekinmez. Bu sahnelerde fettan kadının dudaklarına, ellerine, bedenine çok yakın çekimler yapılır. Yalan söylerken ya da kırıcı ağır bir cümle kullanırken görüntüde sadece dumanlı bir dudak vardır sahnede.
-Gözleri şehla olur. Yarı kapalı ve dumanlı bakışları olur. Takma kirpik kullanırlar böylece upuzun süpürge gibi kirpiklerle derin ve delici bakışlar atmaya müsait hale gelirler. Ayrıca sigaralarını asla normal şekilde içmezler, uzun ince siyah ağızlık kullanırlar.
- Femme fatale genelde genç kadınlardan seçilse de zaman zaman yaşlı, olgun kadınlar da olabilir. Yaşının büyük olması erkek üzerindeki egemenliğini daha da arttırır, erkek anne psikolojisiyle maddi manevi herşeyini kadının ellerine bırakır. Genç yaşlı ayırtetmeksizin bütün femme fatale kadınlarının alkolle ilgili sorunu olur. Alkoliktir, makyajsız ve timsah gözyaşı dökerkenki hali koşarak uzaklaşılacak cinstendir.




| gamzeK | 24-Temmuz-2006 Pazartesi|





YORUMLARINIZ
-------------------------------------------------------------------------------


Ad Soyad
E-Mail
Yorum

-------------------------------------------------------------------------------

ayşenur
| 09-Mayıs-2009 Cumartesi

merhaba ben karafilm ve femme fatale karakterinin dönüşümünü bitirme projemde ele alıyorumda klasik dönemle yeni kara filmin farklılılk ları değişim süreçlerini inceliyorum femme fatale ile ilgili malum çok türkçe kaynak yok kitaplarda bir alt bölüm olarak incelenyo klasikleri izleyerek ögrendim sadete geleyim adını geçirmek istiyorum tezimde kuru kuruya site adını vermek istemedim eger uygun görürsen soyadını bana mail atarsan sevinirim buarada istanbul üniversitesi son sınıftayım mailini bekliyorum pztesi teslim edicem de

-------------------------------------------------------------------------------

gamzeK
| 11-Mayıs-2009 Pazartesi

Siteyi neredeyse utanmadan 1 yıldır güncelleyemiyorken böyle bir mesaj almak, ne gurur verici :))) Ayrıntıları e-mail attım Ayşenur. Başarılar dilerim.

-------------------------------------------------------------------------------



 
 

     | Ana Sayfa | Blog | Nedir Bu | Yönetmenler | Filmler | Kimdir bu |