Jean-Luc Godard


Jean-Luc Godard - NEDİR BU ADAMIN DERDİ?

godard.jpg3 Aralık 1930'da Paris'te doğar. Gördüğünüz gibi hem tipik bir Fransızdır ve yine tipik Kara Filmciler gibi kara kara düşünür...

Jean-Luc Godard'ın babası bir doktordu, annesi ise bankacı bir aileden geliyordu. (tam bir burjuva ailesi) Her normal zengin çocuğu gibi özel ve güzel okullara gitti geldi ancak 1948'de anneciği ve babacığı boşandılar. O dönemlerde, Latin Querter'daki Sinemateke gitmeye başladı ve kendisini yeni bir dünyanın içinde buldu.
Andre Bazin, François Truffaut, Jacques Rivette ve Eric Rohmer gibi bir çok ünlü isimle yine bu dönemde tanıştı ve kaynaştı. Hatta 1950 yılında Rivette ve Rohmer'le birlikte "Gazette du cinema"yı çıkarttılar. Fakat her nedense Godard bu dergide Hans Lucas gibi uyduruk bir isim kullandı. Bütün bunlar olurken annesi ve babası Godard'ı köşeye çekip "bak biz soylu bir aileden geliyoruz, senin bu durumun nedir ne olacak halin, bir işe gir düzgünce çalış" diyorlardı.O annesini babasını dinlemedi, 1951'de ailesinin mali desteğini kaybetti ve bu yüzden, bohem bir yaşam tarzına yöneldi; yemek ve para çalarak yaşamaya çalıştı. (Bohem yaşam tarzını seçmek için ilginç bir neden olsa gerek...) Sonra babasıyla barışmış olacaklarki ikisi birlikte Kuzey ve Güney Amerika gezisine çıkarlar ancak bu sıralarda annesi bir motorsiklet kazasında ölür... (Bankacı bir kadının ne işi varsa...)

Godard'ın sinemayla politikayı birleştirme sevdası başına her zaman işler açmıştır. Bir çok filmi bu konu yüzünden sansürlenmiştir. Anarşist sinema anlayışıyla, film sanatını bir politik-propaganda aracı olarak kullanmayı dener ancak çektiği bir çok yeraltı filmi bugün sinema tarihinde kayıp olarak geçer. 1968'lerde siyasi gruplar ve deneysel sinema dönemi başlar. Didaktik, deneysel ve ilkel yollarla çekilen siyasal filmlere Godard'ın katkısı büyüktür. Bu dönem Godard için sinema bir gösteri aracı değil, mücadele olmuştur.

1968 yazında New York'a gider ve burada asla tamamlayamadığı "One American Movie" üzerinde çalışırı.1979'a kadar film yapmaz (inadından olsa gerek) video teknolojisini araştırıp kısa bir video dönemi yaşar. " Herkes Başının Çaresine Baksın" adlı çok parçalı deneysel sinema örneğiyle ticari sinemaya dönüş yapar. (Denemesinin adından da anlaşılacağı gibi Godard artık yorulmuştur ve yeter be diyerek düzenin adamı olmaya karar verir) BBC için Jean-Luc Godard, 21. yüzyılın en büyük sinemacılarından ve 'denemeci'lerinden birisidir.

Ne yapmış ne etmiş?

  • Tous les garçons S'appllent Patrick- 1956 ilk Fransız filmi

  • A Bout de souffle- Fransız Yeni Dalga Akımına adım attı.

  • Une femme mariee- (1964) Bu film Jacques Rozier'in üstsüz güneşlenme sahnesi yüzünden sansürlendi.

  • Alphaville- 1965

  • Pierrot le fou- Godard'ın en iyi gişe yapan filmlerinden birisidir.

Genel Godard Tarzı

  1. Godard Yeni Dalga Akımı öncülerindendir. Düzensizliğin düzenini en iyi tanımlayan odur...Yeni Dalga yani New wave denen trendin bu adamlarla ortaya çıktığı söylenir... Sonradan müzikte, yaşamda bile bir tarz olmuştur nitekim.

  2. Godard belgesellerden çok etkilenmiştir. Ancak onun belgesel anlayışı kurmacanın gerçeğini vermektir.

  3. Gerçeğin geleneksel yöntemlerle yeniden sunulmasını reddeder. Godard'a göre sinema gerçeği gösteremez. Gerçek gerçek dünyada bekler. (höh...)

  4. Godard'ın savunduğu kuram Auteur Sinemasıdır. Bu ne peki??? Auteur yani yazar kendi duygu ve düşüncelerini anlatır, yönetmen ise başkasının tasarladığı bir şeyi görselleştirir. Yönetmen elbetteki çok yetenekli olabilir ancak filme kişiliğini yansıtamaz, yansıtılan sadece yetenek ve ustalıktır. Yazar ise filme kişiliğini koyar. (demiş Godard)

  5. Godard'ın filmlerini çekerken tek bir amacı var; filmleri kamerayla çekilmiş gibi değil daktiloyla yazılmış izlenimi vermek ister... (Alıcı Kalem Kuramı diye buna diyorlar işte. Hatta bu konuda Truffaut'la ciddi rekabet ederler.)

  6. Aslında Godard'ın filmleri denemelerdir denebilir. Genelde politik filmler yapar hatta politik bilinçliliği aşar.Tarihsel olayları inceler yapıda filmleri vardır. Ayrıca fahişelik en çok işlediği konulardan biridir.

  7. Filmlerinde yaşama romantik ve doğal bir bakış, psikolojik güdüleme ve tesadüfilik, star ve amatör oyuncular gibi bir çok zıt kutupları işlemiştir.

  8. Godard'ın filmleri kentli dünyasından oluşan gelip geçici ve gridir. Dışlanmışların Paris'i görülür. Yabancılar, gangsterler fahişeler, öğrenciler gibi toplumun kıyısında kalmış insanlar incelenir.

  9. Kahramanların asla belli bir yuvaları yoktur. Sürekli evden taşınmak üzeredirler. (amaç izleyiciyi huzursuz etmek ya, hop otursun hop kalksın izleyen) Tabiki de bu insanların eşyaları, aileleri, akrabaları da yoktur.(başlarına bir bela gelince kimse kurtaramasın diye)

  10. Godard aslında çok gıcık bir adamdır. Seyirci sahne derinliğinde kaybolmasın diye karakter ve karakter grupları tek görsel alanda toplanır. Derinliği yok eder, yoğunlaşma artar, izleyicinin gözleri yorulur kafası allak bullak olur ve sembolik anlatım kolaylaşır.

  11. Filmlerinde öykü anlatmaz, kişiliğini seslendirir. Filmleri kişisel mesajlar, yargılar ve göndermelerden oluşur. Özellikle magazin sayfaları ve kitap kapakları vurucu öğeleridir.

  12. Asla ve kat'aa çekim senaryosu ile çalışmaz, oyuncular konuşmalarını anında bulmak zorundadır.(gıcık işte...) Filmleri alabildiğine doğaçlamadır ve hızlı atlamalarla doludur. Klasik bir sinema yumuşaklığı yoktur. Sert geçişli, birbirinden kopuk görüntüler vardır izleyenler noluyoruz ya demekten kendini alamaz.

  13. Seyirciyi illaki film izlediğinin farkına varmaya zorlar. Anlamsız biçimde özdeşleştirmeyi engellemek ister. Yapay mekanları gerçekmiş gibi gösterir. Kahramana uymayan seslendirme yaptırır. Tüketim hazzı arayan ve eleştirel olmayan izleyiciyi reddeder. Gerçeklikten uzaklaşmak istemez. İzleyiciye "sen izleyicisin izleyiciliğini bil, filme dalma alt tarafı bir film izliyorsun öyle kaptırma kendini, ordaki kişilerle ilgili kendini kıyaslamayasın" der gibidir adeta...



| gamzeK | 23-Temmuz-2006 Pazar|





YORUMLARINIZ
-------------------------------------------------------------------------------


Ad Soyad
E-Mail
Yorum

-------------------------------------------------------------------------------
 
 

     | Ana Sayfa | Blog | Nedir Bu | Yönetmenler | Filmler | Kimdir bu |